Wednesday, October 10, 2012

En surrealistisk opplevelse og koffeinfri te

Bok og te hos Tante Ingers tehus
I forrige uke var min skjønne datter og jeg på bytur. Tiden fram til hun sovna ble tilbragt i konstant bevegelse (ho før, jeg etter), men på et visst punkt sovna ho og sov i hele 3 timer. 

Mens ho sov, tok jeg meg en tur til Tante Ingers tehus nord i Tromsø, i den eldste delen av byen. Der satt jeg helt stille og fredelig og leste en bok mens jeg drakk en god kopp te. Jeg kan ikke huske sist det skjedde, og det var en opplevelse av de helt sjeldne (som mora mi ville sagt).

Jeg lærte noe helt nytt og fantastisk av Inger. Jeg liker nemlig ikke å drikke te med koffein i (litt rart siden jeg er så glad i cola zero, men man kan ikke være konsekvent på alt mulig rart heller, da). Da jeg spurte etter koffeinfri te, sa ho at ho kunne lage alle teene sine med redusert innhold av koffein. "Hæ?" sa jeg og så ut som et stort spørsmålstegn.


Tante Ingers koffeinfrie te

Du trenger:
Svart te eller grønn te
Vann

Ha teen i ønsket redskap for å trekke den, for eksempel et filter eller en teklype eller bruk en tepose (funker krute godt det og). 
Kok opp vannet. 
Svart te skal trekkes med kokende varmt vann, mens grønn te blir best ved 75 grader (la vannet avkjøle seg litt før du har i teen). 
Ha teen i en kopp, og tilsett varmt vannet. La det trekke i 25 sekunder. 
Hell ut vannet, og ha nytt varmt vann over teen. 
I følge tante Inger har du nå helt ut ca. 70 % av koffeinet i teen. Kult, ikke sant?



8 comments:

  1. Jøss! Kan jo faktisk være logisk, om man tenker over det. :-) Og det gjør man jo nå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. For min del betyr det at jeg kan drikke hvilken som helst te, og det er jo bare så deilig :)

      Delete
  2. Gøy å lære noe nytt - takk :)

    ReplyDelete
  3. Hm, ikke så dumt.Det skal jeg prøve! Men det finnes teer som er mer koffeinsvake også, Dong Ding Ohlong for eksempel. En nydelig te, blomsteraktiv duft, du kan lage ny te på bladene gang på gang, og så blir du lykkelig av den. Garantert

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ding dong te høres litt... hippie ut ;) Skal holde utkikk etter det.

      Delete
  4. Koffeinfri liksom.. Det e jo fortsatt 30% igjen.. Og teblader som er blitt silt flere ganger frister ikke for en som betaler for smaken.. Sånn, der va æ ferdig å stille kritisk diagnose, over til det hyggelige: Kor kjekt å være på bytur med snuppa og sitte på kafè og gjøre lite og ingenting ;o)Det må du gjøre oftere! Og kino er heller ikke dumt.,.? Klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadda, jadda, 30 % er ikke koffeinfri, men koffeinredusert. Det høres bare ikke like bra ut i tittelen.

      Prøvde på det samme i dag, men da våkna ho og så kosa vi oss heller i lag :) Kino, ja. Det høres ganske fantastisk ut. Vi får prøve å få pressa det gjennom før isen kjæm, for da vet jeg ikke om jeg tør å møte deg på kinoen ;)

      Delete
  5. Jeg elsker små kafeer hvor man kan slappe av med en bok (det er virkelig en sjelden opplevelse for meg og...)
    Grønn te er en favoritt ( takk fr tipset!)

    ReplyDelete