Tuesday, October 16, 2012

Globetråtting og Sesamsnæks

På teseremoni
Avslappa turist
På en av reisene vi tok mellom Australia og Norge da jeg var barn, stoppa vi i Tokyo i to dager. Dette var tidlig på 80-tallet, og ei lita storøyd jente med kobberrødt hår var ganske uvanlig der. 

Tokyo var en fantastisk opplevelse, og luktene og smakene var annerledes enn alt annet jeg hadde opplevd. Vi var på teseremoni, vi så Hello Kitty figurer, vi så et brudepar der bruden var kledd i kimono (jeg blei veldig fasinert), og vi var på turistplasser sammen med masser av japanske turister (som tok bilde av oss). 

I Japan smakte jeg for første gang (som jeg kan huske) sesamfrø, og det er fortsatt slik at hver gang jeg spiser sesam, tenker jeg på Tokyo. Det var forresten flere typer restauranter på hotellet vi bodde på, både japanske og kinesiske. Vi ungene insisterte på å spise på den kinesiske, ingen sushi på oss, næhei.



Sesamsnæks

Du trenger:
8 dl sesamfrø
5 ss honning
4-5 ss sukker

Varm honning og sukker på middels varme i ei stekepanne til det har blanda seg godt sammen og sukkeret har gått i oppløsning. 
Ha i sesamfrøene og bland godt. 
Stek i 5-10 min mens du rører godt rundt hele tida. Det er ferdig når sesamfrøene er gyldne. 
Spre tynt på et bakepapir. For å få dem mest mulig flate, funker det supert å legge over et annet bakepapir og kjevle ut sesamsnæksen mellom de to papirene. 
Del opp i passe biter mens det fortsatt er varmt. 
Oppbevares i en tett beholder i kjøleskapet. 

Sesamsnæks
PS: Om du avskyr honning, kan du kanskje prøve å erstatte det med sirup.

4 comments:

  1. Søtt og godt, tenker eg! :)
    Fine bilder. Kjenner deg att frå bilder eg har sett av deg.

    ReplyDelete
  2. Nam,nam!!! Dette skal jeg lage, elsker sesamfrø!!!!!

    ReplyDelete
  3. Så fine bilder :))) verdens søteste uten tvil!
    Supert m oppskriften da.

    Klmklm

    ReplyDelete
  4. Kult å ha vært i Japan!!!

    det med sesamfrøsnæks har du smakt den i Japan??? JEg vet de bruker sesamfrø på sushi men dette viste jeg ikke altså!
    kom lit overaskende siden same sesam kjeks er en gammel gresk oppskrift
    Min mamma vokse opp med den som den eneste godteri man kunne finne på den tiden...

    Man kan finne noe veldig gode på marketen i dag. Her i Norge finner jeg dem noe ganger hos innvandrerbutikker
    De er så gode!!! -Selvfølgelig er de mye bedre hjemmelaget ;)

    ReplyDelete