Thursday, October 4, 2012

Nytenkning - Eltefrie brød (som lages i en fei)

Jeg er en rastløs dame. Mannen min irriterer seg grønn over at jeg er ute av stand til å bare sitte stille og se på film. Jeg ser gjerne film, men jeg må alltid gjøre noe samtidig. Jeg hekler, løser sudoku, spiller wordfeud (fortsatt helt med på den, ja), og noen gang leser jeg til og med i en bok. Sånn sett kan man strengt tatt si at jeg ikke ser film, jeg hører den. 

Dagen etter kvinnedagen i år knakk jeg en av armene mine. Det tok tid før den blei bra igjen, og i begynnelsen holdt jeg på å forgå av rastløshet. Ikke kunne jeg sy, ikke kunne jeg hekle, og etter hvert hadde jeg slitt ut den andre armen, så ikke kunne jeg skrive heller. Ute av stand til å sitte rolig begynte jeg å så frø. Jeg sådde basilikum og månedsjordbær og oregano. Jeg pusla og stelte med frøplantene og ble lykkelig av å holde på med planter og jord. Etter hvert skjønte jeg at jeg kunne kjøpe ferdige spiselige planter og så var det gjort. Stua vår har vært ganske mørk i sommer, for vinduene var stappa fulle av planter som stjal all sola som dukka opp. Hele huset lukta tomatplanter og urter. Verandaen har blitt prega av jord, lecakuler, vann, minidrivhus i flertall (ok, det var bare to, men flertall høres kulere ut) og mengder med planter.  

Samtidig begynte jeg å lage stadig mer mat. Jeg har alltid vært glad i å lage mat, men siden mars har jeg laga massevis av mat. Og kjøpt matbøker som jeg prøver å få lest. Siden jeg fortsatt er ute av stand til å følge en eneste oppskrift, har jeg laga en del egne saker. Opprinnelig tenkte jeg at jeg skulle lage en egen matblogg, men Mekkeme er plassen for meg.  

Jeg leser en del matblogger, og det virker som om eltefrie brød er i vinden til stadighet. De skal stå over natta, heve lenge, og blir visstnok veldig gode. Jeg vet ikke, for jeg har ikke helt tålmodighet til å teste det. For noen år siden fikk jeg en oppskrift av svigerinna mi på nettopp eltefrie brød som het Astrids gode brød som er ferdige i en fei. Med tid og gjenbruk har de blitt forvandla til Jumbobrød. 

Jumbobrød

Jumbobrød 


Denne oppskrifta skiller seg ut ved å være tidenes kjappeste brød å lage. Fra du begynner til det er ferdig i ovnen tar det ca. 1,75 - 2 timer. Jeg overdriver ikke.

Brødet fyller en hel langpanne, omtrent som foccacia, og jeg pleier å dele det opp i firkanter og hive i fryseren. Jeg lager den glutenfri med 1 pakke Semper fiber og resten Semper mix, men den kan så klart lages med glutenfullt mel (AKA hvetemel og sånt) om du er på glutenfull diett. 

Du trenger:
26 dl mel
11 dl vann
4 ss honning
4 ss rosmarin (helst fersk for den smaker så innmari mye bedre enn tørka og du får den for en billig penge på Prix. Potter du den om med det samme og gir den en skvett vann i ny og ne så har du til mange runder med jumbobrød)
50 g fersk gjær (ikke vær redd for den ferske gjæra, det her skal vi få til)
200 g valnøtter
0,75 dl olivenolje
1 ts salt (jeg liker lite salt, ha i mer om du ikke er så vanskelig som meg)

Hakk nøttene, klipp rosmarinbladene fint og ha i en stor bolle sammen med salt og mel og bland godt. 
Del gjæren litt opp med fingrene og ha i en liten kopp.  Ha honningen i sammen med gjæren og rør litt rundt. 
Mens du nå måler opp lunka vann (ca. 37 grader eller like varmt som fingeren din, ikke varmere), vil honningen og gjæren bli til væske og honningen får gjæren til å begynne gjæringsprosessen (funker med sukker og). 
Bland vannet, honninggjæren, melet og olja sammen
Ikke elt deigen, bare snu ingrediensene inn i hverandre nok til at alt har blanda seg. Deigen skal være ganske rennende. 

Hev i 1 time. Litt før hevetida er over settes ovnen på 250 grader. Så smører du deigen utover i en langpanne kledd i bakepapir. 
Ikke styr mer med deigen enn du må for å få den spredd over det meste av panna. 

Stek jumbobrødet i 10 minutter på 250 grader i midten av ovnen. Når de 10 minuttene er over, skrur du av ovnen og lar brødet stå i 15 minutter til før du åpner ovnen og tar det ut.

11 comments:

  1. jeg har testa ut sånn eltefritt brød et par ganger. Ulempen er at det må planlegges så lenge i forveien. (Ikke at jeg slenger sammen en gjærdeig på impuls ellers altså he he).

    Jumbobrødet var spennende, det kan vel lages uten valnøtter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har laga det flere ganger uten valnøtter og det funker helt fint :)

      Delete
  2. holdt på å slutte midt oppi der, men så så jeg parentesen. Er ikke helt på nett med fersk-gjæren seru. :-D

    men trivelig å sjå deg her att. :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den blir mye bedre med fersk gjær enn tørr gjær er min erfaring. Trikset med å blande honningen og gjæren gjør at det blir minimalt med styr med det også :)

      Skal prøve å være mer aktiv i tida framover, har savna blågginga og alle dere flotte folka.

      Delete
  3. Jeg liker veldig godt å lage mat jeg og. I det siste mer enn før.
    Det gir meg glede og det er, synes jeg nå, en veldig bra og billig psykoterapi : D

    Jeg har lest, ikke så lenge siden, Miss Dahl's voluptuous delights ( den finnes også på norsk) Den er den mest litterær kokebook jeg har noensine lest og jeg tror du skulle like den ( kanskje du har lest den allerede?)

    Ønsker deg en good helg : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er noe meditativt med å lage mat, og jeg er enig i at det er billig psykoterapi ;) Mat er godt og livgivende.

      Jeg har sett Sophie Dahl sin bok, men har ikke lest noe særlig om den. Nå skulle det ikke forundre meg om den dukker opp i en postkasse nært meg i nærmeste framtid.

      Ha en herlig helg du og!

      Delete
  4. Såg godt ut! Skal prøve dette ein gong. Honning kan erstattast med sukker, sant? Liker ikkje honning....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heia Shubidubi!

      Det går helt fint å erstatte honning med sukker. Gjæren løser seg like gjerne opp med sukker som med honning. Om den ikke løser seg opp slik at den blir rennende, har du bare i litt til og så funker det krute godt.

      Delete
  5. Matblogg? Du kunne helt sikkert hatt en ypperlig en du.
    Jeg og min eldste datter startet såvidt i høst med matvrakene.no, men vi har ikke klart å komme ordentlig igang ennå. Skulle du få lyst kan du gjerne få delta der, uansett så har jeg hatt lyst til å spørre om å få legge noen av oppskriftene dine der, selvsagt mot å linke til bloggen din i så fall altså.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har store planer om at bloggen min fortsetter å være salig blanding med en solid porsjon mat. Jeg elsker mat rett og slett.

      Du skal bare legge oppskriftene mine på matvrakene.no med link til bloggen min. Så kan vi spise deilig mat i lag ;)

      Delete
    2. Nydelig, tusen takk for at jeg får lov til det ;)
      Det setter jeg virkelig pris på.

      Delete