Monday, January 28, 2013

Fremmedord 9 og lammelårgjesteblogging

Dagens ord er palindrom.

I følge Wikipedia er palindrom "et ord, uttrykk eller tall som gir samme resultat enten det leses fra høyre eller venstre".

Palindromer er noen artige skruer. De dukker som regel opp ut av det blå og smaker artig på tunga. Eksempler på palindromer er

retter
Hannah
Nora redder Aron

Jeg har skrevet litt om tankene mine rundt palindromet rar på den fabelaktige bloggen til Lammelårtanker i dag. Innlegget finner du her.

Nesen til dattera mi er det vakreste palindromet jeg vet om :)

14 comments:

  1. Erter?? huh?

    Agnes i senga.. der har du et gammelt og velbrukt et... sånt derre du sa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Og da lurer selvfølgelig jeg på: Hva gjorde nå den her Agnes i senga? Erter?? Ingen erter her ;)

      Delete
  2. hehe, Elin, du kom meg i forkjøpet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elin er som alltid en ordentlig luring ;)

      Delete
  3. Der var du jo igjen.
    Eller har det vært meg som har gått i hi?
    Flott å "se" deg igjen :)
    Klem Mormor K

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heia mormor!! Du skal se det plutselig dukker opp et juleinnlegg mynta på deg et par tre måneder forsinka. Og det er altså jeg og ikke du som har vært ørlitegranne i hi.

      Godt å skravle med deg igjen :)

      Delete
    2. Jeg har en ny idé, så du får kikke etter , når jeg er svanger :)
      Klemmer :)

      Delete
  4. Hei!Jeg er småsyk om dagen og har tid til å rote litt rundt på blogger. Din var virkelig et svært hyggelig bekjentskap! Jeg kommer nok tilbake :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hjertelig velkommen skal du være, og god bedring!

      Delete
  5. morsomt med palindrom
    Ordet kommer fra de greske ordene pali-πάλι=igjen og dromos-δρόμος=vei
    Den mest kjente gresk palindrom is : νιψον ανομηματα μη μοναν οψιν som betyr "vask dine synder og ikke bare ansiktet"
    og var vanligvis skrevet over vann kilder eller offentlige kraner...
    nå ble jeg revet med :p

    ...går å leser hva du skrev!

    ReplyDelete
  6. Oisann, jeg ante ikke engang at det fantes et ord for fenomenet. Men det burde jeg sikkert ha ant.
    jeg får vel spasere til lammelåret en tur da og se hva mer jeg kan lære ;)

    ReplyDelete
  7. Øy øy, you is back! Kult! Skal sporenstreks lese gjesteinnlegget.

    ReplyDelete