Wednesday, November 13, 2013

Fremmedord 10: Prokrastinering

Dagens ord er altså prokrastinering.

Fra Wiki: "Prokrastinering er et uttrykk fra psykologien om det å utsette eller unngå en handling eller oppgave som skal avsluttes. Dette fører til at en flytter oppmerksomheten til andre handlinger slik at en ikke får gjort de arbeidsoppgavene som en har begynt på."

Eksempler på bruk:
- Dag prokrastinerte så mye at han ikke nådde doen i tide. Dette førte til ekstreme mengder med ekstraarbeid.
- En måte å prokrastinere på er å skrive blogginnlegg om prokrastinering i stedet for å gjøre det jeg skulle gjøre.

I dag prokrastinerer jeg (tydeligvis) så mye jeg kan. I ventetida før jeg skal under kniven og få ut snuppe nr 2, har jeg av alle ting begynt å strikke. Jeg har alltid hekla, og tenkt at strikking var for andre, ikke for meg. Men så begynte mini (ho som går i barnehagen) å insistere på å bruke strikkevotter, og jeg heiv meg til. Overamibisiøse meg fant ut at det her skulle gå veien, og etter å ha strikke to par lester til eldstejenta, laga jeg en mariusjakke til ho som snart kommer ut. Den er litt for stor, og jeg lærer mens jeg holder på. Det jeg prokrastinerer er å montere den ferdig. Jeg begynte i går, og støtte på litt problemer:

Hvite tråder som jeg har knyttet sammen, men som egentlig ikke skulle stukket ut i det hele tatt!


Jeg hadde hørt at det skulle være utfordrende å montere en strikka genser, men jeg tenkte "hvor vanskelig kan det være?" og heiv meg uti det. Når så de hvite trådene begynte å komme ut, som ikke skal komme ut, blei jeg litt svett. Så nå prokrastinerer jeg så mye jeg kan.

Mariuskofta som forhåpentligvis blir ferdigmontert.


Det blir vel ei råd??

6 comments:

  1. Fyttigrisen! Jeg er skikkelig imponert!! :-) Klarte du vottene også?

    ReplyDelete
  2. Ahhhhh, du har en liten bolle i ovnen!!!! Det hadde jeg ikke fått med meg:) Så koselig og gratulerer !!!!

    ReplyDelete
  3. Den blir jo veldig flott når den er ferdig, kanskje det kan motivere litt ekstra? (Jeg har også en del prosjekter som bare ligger der -f.eks en Skappelen genser som jeg ser blir stor som et hus og da er lysten til å gjøre den ferdig minimal… :)

    ReplyDelete
  4. Det klassiske mor og barn-bildet med mor i stolen med diger mage, stikkepinner i hendene og ei lita tulle surrende på gulvet - så flott atte!

    Du blir nok ferdig, tenker jeg.

    God helg!

    ReplyDelete
  5. Det med å prokrastinere er du ikke alene om.
    Jakke og montering er ikke alltid like gøy, samme hvor liten den er.
    Godt nytt år :)

    ReplyDelete